آمار تصادفات عید امسال اصلاً رسمیت ندارد/ ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم

0 Comments

قائم مقام مرکز تحقیقات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: در کشور ما حال و روز خوبی در جریان نیست و این عدد تا حد ۲۰ نفر است. یعنی ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم.

آمار تصادفات عید امسال اصلاً رسمیت ندارد/ ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم

به گزارش خبرآنلاین ،علی توکلی کاشانی، قائم مقام مرکز تحقیقات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای کشور، درباره معیار جهانی میزان تصادفات به «انتخاب» گفت: تصادفات با شاخص‌های مختلفی در جهان سنجیده می‌شود؛ مهم‌ترین شاخص تعداد کشته به ازا هر صد هزار نفر جمعیت است. این شاخص برای کشورهایی که در این زمینه پیشرو بودند، مانند سوئد و هلند که جز پیشتازان هستند به ۲ نفر در صد هزار نفر رسیده‌اند. تقریباً میانگین کشورهای توسعه یافته ۱۰ یا ۸ نفر است.

در کشور ما حال و روز خوبی در جریان نیست و این عدد تا حد ۲۰ نفر است. یعنی ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم. کشور ما در این عدد سال‌های ۸۴ و ۸۵ خیلی اوضاع بدتری داشت و نزدیک ۳۰ نفر در هر صد هزار نفر کشته می‌شدند و با یک سری اقدامات خیلی خوب روند کاهشی به خود گرفت و آهنگ کاهش آن از سال ۹۳ خیلی کم شد، اما از سال ۹۶ مجدد افزایش پیدا کرد؛ کرونا در سال ۹۸ به دادمان رسید و دوباره نمودار پایین آمد، اما حالا روند افزایشی گرفته است.

او افزود: در سال ۸۶ که آمار ما کاهش ملاحظه‌ای داشت به علت این بود که بخشی از سفرهای غیرضروری با وسایل نقلیه شخصی مدیریت شد. الان در کشور ما تقریباً ۹۲ درصد جا به جایی بار و مسافر در جاده است و این رقم خیلی بالاست. اگر کشورهایی که خیلی هم پیشرو ایمنی هستند با ۹۲ درصد جا به جایی جاده‌ای برسند، آمار تصادفاتشان افزایش می‌یابد.

وی در ادامه در رابطه با علت تلفات تصادفات بیان کرد: ما دو بحث داریم؛ یک علت وقوع تصادف، یک مسأله دیگر شدت تصادف است. در وقوع تصادف تقریباً چه در ایران و خارج از کشور عامل انسانی نقش دارد. کاری هم به ایران و خارج از ایران ندارد. در بحث شدت تصادف، مسأله فرق دارد و عوامل دیگری مؤثر هستند. راه، خودرو، تجهیزات ایمنی و کلاه در موتورسیکلت خیلی نقش دارد. وقتی آمار تصادفات را با جزئیات ببینیم، یک چهارم کشته تصادفاتمان موتورسیکلت سوار هستند. از بین ۲۰ هزار کشته سالانه، نزدیک ۴.۵ هزار نفر موتورسیکلت سوار هستند. استفاده از کلاه ایمنی ما نیز خیلی پایین است. در کنار آن حدود همین تعداد کشته عابر داریم. نصف کشته‌های تصادفی‌مان عابر و موتور هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

پیوندها

پیوندها

آخرین دیدگاه‌ها

دیدگاهی برای نمایش وجود ندارد.